Duzzadt nyelv, óvakodjon ezektől a betegségektől és állapotoktól

, Jakarta – A nyelv a test egyik fontos része, amely segíti az ízlelést, a nyelést vagy a beszédet. Azonban nem igazán érti a funkcióját, amíg valami nem történik a nyelvvel, például a nyelv hirtelen megduzzad.

A duzzadt nyelvet számos különböző probléma okozhatja, és az egyes állapotok személyenként változhatnak.

Olvassa el még: A nyelv színe egészségügyi állapotot mutathat

Számos olyan dolog van, amelyről feltételezhető, hogy a nyelv duzzanatát okozza, nevezetesen:

1. Sérülés

A nyelv érzékeny a fogak, a véletlen harapások vagy a fogászati ​​kezelések, például fogszabályzók, fogsorok és durva tömések által okozott traumákra. A forró ételek a nyelv irritációját és duzzanatát okozhatják, különösen, ha savasak (például kemény savanyú cukorka) vagy forróak és fűszeresek (chili és curry).

Enyhe esetekben jégkockák felszívásával, ibuprofén zúzásával és gyengéd szájvízzel enyhítheti a sérülést a fertőzés megelőzésére. Ha az eset elég súlyos, keresse fel a kórházat orvosi vizsgálat céljából. Mostantól egyszerűbb időpontot egyeztetni az orvossal . Tehát nem kell sorban állni, hogy időpontot kérjen az orvoshoz, na!

2. Vegyszerek

A fogkrém és a szájvíz bizonyos összetevői a nyelv duzzanatát okozhatják, amely addig nem múlik el, amíg abba nem hagyja a használatát. Néhány vegyi anyag, amelyek duzzadt nyelvet okozhatnak, nevezetesen a hidrogén-peroxid (fogfehérítés), az alkohol (desszert), a szódabikarbóna (fogkrém) és a fahéj (rágógumi).

Olvassa el még: Mit kell tudni a nyelvrákról

3. Allergiás reakció

Ha allergiás bizonyos élelmiszerekre, például tojásra, diófélékre, gluténre, laktózra, akkor a nyelvduzzanat egy reakció, amely előfordulhat. Ez az allergiás reakció magában foglalja a hisztamin felszabadulását, a kis erek összehúzódását és a folyadék felhalmozódását a szövetekben. Ha egy allergia a nyelv, az ajkak és az arc duzzadását okozza, az állapotot angioödémának nevezik.

4. Kábítószer-mellékhatások

A gyógyszerek széles körben ismertek allergiás reakciók kiváltójaként. Az egyik az ACE-I-gátlóként ismert vérnyomáscsökkentő gyógyszer. Potenciálisan életveszélyes duzzanatot okoznak a nyelvben, amely a terápia során bármikor előfordulhat.

A gyulladáscsökkentők (például aszpirin és ibuprofen) és az antibiotikumok (penicillin, vírusellenes) szintén allergiás reakciókat váltanak ki. Ha a nyelv duzzadni kezd, azonnal hagyja abba a gyógyszer szedését. A kezelést azonnal el kell kezdeni, és a súlyosságtól függően antihisztaminok, szteroidok és intramuszkuláris adrenalin adásával járhat.

5. B12-vitamin hiány

A B12-vitamin és a folsav hiánya a nyelv megduzzadását, kipirosodását és hússzerű megjelenését okozhatja. Más tüneteket is tapasztalhat, mint például a kezek és a lábak bizsergése, fáradtság és gyengeség. Azonnal növelje ennek a vitaminnak a bevitelét olyan ételek fogyasztásával, mint a hús, hal, tojás, zöld zöldségek, bab és lencse a tünetek enyhítésére. A jelentősebb vitamin- és ásványianyag-hiányt azonban végül orvosnak kell ellenőriznie.

Olvassa el még: Hetekig tartó afta, óvakodj a nyelvráktól

6. A nyelvet irritáló gyomorsav

A torokba kerülő gyomorsav (laryngopharyngealis reflux vagy LPR) irritálhatja a nyelvet és duzzanatot okozhat. A szenvedő savanyú vagy keserű ízt érez a szájában, égető érzést a torokban, vagy gombócot érez a torokban.

Kerülje a savas vagy fűszeres ételeket és italokat, hogy segítsen a gyomorsavszint ellenőrzésében. Szedhet savlekötő szereket is, ehet kevesebbet, gyakrabban, és viseljen lazább ruhát.

Ha a duzzanat gyorsan jelentkezik vagy súlyos, torokszorulás, légzési nehézség és szédülés kíséri, akkor orvoshoz kell fordulni. Hasonlóképpen, ha a duzzanat több mint 10 napig vagy tovább jelentkezik, azonnal forduljon orvoshoz a megfelelő kezelés érdekében.

Referencia:
Megelőzés. Letöltve 2019. Mi okozza a nyelvduzzanatot?
WebMD. Letöltve 2019. Miért duzzadt a nyelvem?